L’Ajuntament de Castellfollit de la Roca veu amb preocupació els impactes que el canvi climàtic té i tindrà al municipi i arreu del planeta i entén que és necessari prendre una major consciència del perill que representa. Som conscients de la necessitat de defensar el medi ambient i la necessària transició cap a un model energètic cent per cent renovable, desnuclearitzat i descarbonitzat, neutre en emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, per tant, és necessari que s’adoptin mesures públiques per garantir, amb la participació de la societat, una transició constant cap a aquest model energètic.
En aquest sentit, l’Ajuntament decideix realitzar una instal·lació de generació d’energia elèctrica mitjançant la instal·lació de panells fotovoltaics en una instal·lació municipal, la coberta de l’edifici de la piscina, sobredimensionar-la i caracteritzar-la com a una instal·lació d’autoconsum compartit, en la modalitat d’excedents subjecte a compensació. Amb la finalitat de cedir quotes d’ús als veïns i veïnes que complexin els requisits establerts a l’article 3.g del Reial Decret 244/2019 (actualment estar situats a menys de 2.000 metres de les instal·lacions fotovoltaiques).
Per fer efectiva la participació dels ciutadans en l’autoconsum compartit promogut per l’Ajuntament, el procediment a seguir es determina en la figura de la cessió d’ús de quotes de participació d’una instal·lació fotovoltaica municipal. Aquesta cal vehicular-la mitjançant una llicència d’ocupació temporal d’acord amb la regulació patrimonial d’aplicació, i que s’atorgui a través d’un procediment que garanteixi la publicitat i concurrència de tots els veïns i veïnes interessats, que complexin els requisits establerts a l’article 3.g del Reial Decret 244/2019 (actualment estar situats a menys de 2.000 metres de les instal·lacions fotovoltaiques) per tal que puguin optar a aquest ús privatiu.
D’altra banda, aquesta cessió temporal de quotes de participació de les instal·lacions solars fotovoltaiques municipals es configura com un aprofitament especial del domini públic local, per tant, és el fet imposable d’una taxa; per aquest motiu, s’ha d’acordar l’establiment de la taxa reguladora per la cessió temporal de quotes de participació de l’autoconsum compartit sobre coberta de l’edifici de la piscina.
Aquesta voluntat reguladora s’empara en els articles 57, 20.3.l) i 20.3.k) del Text refós de la Llei reguladora de les Hisendes Locals, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, atès que constitueix el fet imposable de la taxa l’aprofitament especial del domini públic local que té lloc mitjançant l’ús privatiu de quotes de participació de les instal·lacions solars fotovoltaiques municipals, configurades com a instal·lacions d’autoconsum col·lectiu properes a través de la xarxa i sota la modalitat d’excedents acollida a compensació, d’acord amb el Reial decret 244/2019, de 5 d’abril, pel qual es regulen les condicions administratives, tècniques i econòmiques de l’autoconsum d’energia elèctrica.
L’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb l’objectiu de millorar la participació dels ciutadans en el procediment d’elaboració de normes i amb caràcter previ a l’elaboració del projecte d’ordenança, exigeix que es dugui a terme una consulta pública, a través del portal web municipal, amb l’objectiu de recollir l’opinió dels ciutadans i organitzacions més representatives potencialment afectats per la futura norma i sobre:
a) Els problemes que es pretenen solucionar amb la iniciativa. Impacte del canvi climàtic en el municipi i arreu del planeta provocat per la ineficiència energètica.
b) La necessitat i oportunitat de la seva aprovació. Transició cap a un model energètic cent per cent renovable, desnuclearitzat i descarbonitzat, neutre en emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, mitjançant una comunitat energètica local que impulsi la transició energètica des de la ciutadana organitzada per tal de produir, gestionar i utilitzar energia per a obtenir un benefici ambiental, social i econòmic.
c) Els objectius de la norma. Adoptar una mesura pública per garantir, amb participació dels veïns/es de Castellfollit de la Roca, una transició cap a un model energètic cent per cent renovable, desnuclearitzat i descarbonitzat, neutre en emissions de gasos amb efecte hivernacle.
Aquesta mesura pública és crear una comunitat energètica en modalitat de cessió d’una participació de la instal·lació directament als veïns. En aquesta modalitat el projecte de Comunitat Energètica és impulsat, finançat i gestionat directament per l’Ajuntament, que serà el promotor i titular de la instal·lació fotovoltaica en un equipament municipal. L’esquema més habitual d’aquest model (en béns de domini públic) s’articula mitjançant l’atorgament de quotes de participació de la instal·lació sota la figura de les llicències d’ocupació temporal (art. 57.2 RPELC). Aquest esquema implica, a grans trets, que:
▪ Es poden beneficiar de la instal·lació totes aquelles persones físiques i jurídiques que compleixin els requisits establerts en les bases del concurs que garanteixi la pública concurrència i que haurà de convocar l’ajuntament;
▪ La duració de la llicència haurà de ser inferior als 4 anys incloent les pròrrogues (art. 92.3 Llei 33/2003, de 3 de novembre, de Patrimoni de les Administracions Públiques (LPAP);
▪ La contraprestació a la qual estarà subjecte aquest ús privatiu es regularà a través de la taxa (art. 20.1.a) Real Decret Legislatiu 2/2004, de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de la Hisenda Locals (TRLRHL). En relació amb aquest punt, cal tenir present que per a poder fer efectiva aquesta taxa, caldrà la creació prèvia de l’ordenança fiscal del municipi per tal d’incloure el fet imposable objecte de la taxa (art. 24 TRLRHL). Així, l’Ajuntament mitjançant quotes de participació realitzarà una cessió privativa de l’ús de les instal·lacions solars mitjançant un concurs públic regulat a través d’unes bases reguladores. Els participants adjudicataris d’aquestes quotes es vincularan administrativament a la instal·lació fotovoltaica i rebran de forma virtual un % de la producció, que es deduirà directament en factura dels consums que hagi registrat el seu comptador de consum. A canvi, hauran d’abonar una taxa anual regulada en les ordenances fiscals municipals.
d) Les possibles solucions alternatives reguladores i no reguladores.
Altres models de comunitat energètica:
a) Cessió d’una coberta de titularitat pública, impulsat per una entitat sense ànim de lucre que s’haurà de constituir jurídicament com a Comunitat Energètica. L’Ajuntament cedirà l’ús de la coberta perquè aquesta entitat hi desenvolupi, construeixi i operi una instal·lació de generació. Aquesta entitat serà la promotora i titular de la instal·lació fotovoltaica. L’Ajuntament, que en aquest model participa de forma indirecta, podrà articular en béns de domini públic la cessió de l’ús de la coberta mitjançant la figura de la concessió administrativa (art. 61 i ss RPELC). En aquest cas, el vincle entre els beneficiaris i la instal·lació podrà ser superior als 4 anys (art. 86.2 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques. Dependrà de la naturalesa jurídica de la Comunitat Energètica que sigui possible una concessió directa o a través d’un procediment amb pública concurrència on caldrà que es fixin: els requisits que cal complir; la contraprestació a satisfer, la duració de la concessió, entre d’altres.
b) Cessió de cobertes privades per la instal·lació de plaques fotovoltaiques, impulsat per una entitat sense ànim de lucre que s’haurà de constituir jurídicament com a Comunitat Energètica. L’entitat privada cedirà l’ús de la coberta perquè aquesta entitat hi desenvolupi, construeixi i operi una instal·lació de generació. Aquesta entitat serà la promotora i titular de la instal·lació fotovoltaica, mentre que l’Ajuntament no participarà en aquest model.
En compliment de l’esmentada norma, cal sotmetre a consulta pública prèvia l’elaboració de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa de la cessió temporal de quotes de participació de l’autoconsum compartit sobre coberta de l’edifici de la piscina. El Tribunal Suprem ha recordat que sense aquest tràmit, qualsevol norma reguladora que s’aprovi està viciada de nul·litat.